زانو درد شدید در بارداری

زانو درد ,زانو درد شدید,زانو درد در جوانی,زانو درد بعد از زایمان,زانو درد به انگلیسی,زانو درد ورزش,زانو درد از علائم بارداری,زانو درد عصبی

زانو درد , زانو درد شدید , زانو درد در جوانی , زانو درد بعد از زایمان

توضیحاتی در مورد زانو درد

از لحاظ این که زانو درد ناشی از پیچ خوردگی باشد یا آرتروز، روش های مختلفی برای درمان وجود دارد. قبل از این که به درمان زانو درد خود با یک روش خانگی بپردازید باید به این نکته توجه کنید که برای درمان زانو درد متوسط تا شدید به مراقبت های پزشکی نیاز دارید. درمان بعضی زانو درد ها ممکن است به جراحی یا مداخله پزشکی نیاز داشته باشد. احتمال دارد درمان زانو درد هایی که به دلیل آرتروز شدید به وجود آمده اند به جراحی نیاز پیدا کند. همچنین اگر بعد از جراحی دردی در ناحیه زانو احساس می کنید به دکتر مراجعه کنید. با این حال اگر زانو درد شما ناشی از التهاب، آرتروز و یا آسیب جزئی باشد، می توانید روش های درمان خانگی زانو درد را امتحان کنید. اطلاعات خود را در زمینه ی درمان زانو درد بیشتر کنید. روش های مختلف و مکمل ها ممکن است در درمان درد زانوی شما موثر واقع شوند.

در این مطلب از سایت جسارت در مورد زانو درد صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

زانو درد چیست

درد زانو (به انگلیسی: Knee Pain) یک شکایت عمده در میان بسیاری از افراد جامعه است و عوامل مختلفی در ایجاد آن دخالت دارند. مفصل زانو از مفاصل بزرگ بدن است که به علت فشارهای پیوسته و زیادی که در فعالیت‌های روزمره به آن وارد می‌شود، مستعد بسیاری از آسیب‌ها است. ازطرفی بیماری‌های مختلفی این مفصل بزرگ و مهم را درگیر می‌کنند. آگاهی نسبت به عواملی که باعث درد زانو می‌شوند به ما کمک خواهد کرد تا با تشخیص سریعتر به درمانی بهتر دسترسی پیدا کنیم. درد زانو ممکن است در خود مفصل زانو یا اطراف آن باشد.

صدمات بافتی زانو

آسیب‌ها و صدمات بافتی که ممکن است باعث درد زانو شوند شامل موارد زیر است: کشیدگی عضلانی(Muscle Strain) عضله چهارسر ران عضله همسترینگ تاندون پاتلار تاندون همسترینگ عضله پوپلیتئوس تاندون پوپلیتئوس پیچ خوردگی رباط(Ligament Sprain) رباط طرفی داخلی (MCL) رباط طرفی خارجی (LCL) رباط متقاطع جلویی (ACL) رباط متقاطع پشتی (PCL) آسیب منیسک منیسک داخلی منیسک خارجی خونریزی حاد مفصل(همارتروز)

رابطه زانو درد و بیماری ها

بعضی از بیماری‌ها که باعث درد زانو می‌گردند عبارتنداز: نرمی غضروف کشکک یا کندرومالاسی کشکک آرتروز زانو کیست بیکر کیست منیسک منیسک دیسکی شکل آرتریت روماتویید زانو آرتریت چرکی استئوکندریت دیسکان تومورها اسپوندیلیت آنکیلوزان سندرم رایتر آرتریت هموفیلیک آرتریت نقرسی آرتریت سلی استئومیلیت بیماری ازگود اشلاتر بیماری لارسن جانسون

عوامل التهابی زانو درد

عوامل التهابی درد زانو شامل: التهاب بورس‌ها (بورسیت) بورسیت جلوی کشککی (شایع‌ترین بورسی که در زانو درگیر می‌شود) بورسیت عقب تاندون کشککی بورسیت جلوی تاندون کشککی بورسیت عضله نیمه غشایی (سمی ممبرانوسوس) التهاب تاندون ها (تاندونیت) تاندونیت پاتلا (زانوی پرشگران) تاندونیت همسترینگ تاندونیت پوپلیتئوس سینویت زانو

زانو درد و ورزش ذهنی

تای چی یک ورزش ذهنی باستانی چینی برای بدن است که موجب بهبود تعادل و انعطاف بدن می شود. در یک مطالعه که در زمینه ی آرتروز و رماتیسم انجام شده مشخص شده است که تمرین تای چی برای درمان آرتروز بسیار مفید است. این ورزش علی رغم کاهش درد باعث انعطاف پذیری بیشتر بدن می شود. همچنین تاثیر ذهنی این ورزش به مقابله با درد مزمن کمک می کند.

زانو درد و کمپرس گرم و سرد

استفاده از کمپرس گرم به هنگام استراحت می تواند از سفت شدن مفصل جلوگیری کند. بستن یخ دور زانو هم می تواند درد و تورم را کاهش دهد. به طور متناوب از کمپرس گرم و سرد استفاده کنید. در طول 24 ساعت اول پس از آسیب بیش تر از کمپرس سرد استفاده کنید.

مفاصل زانو و جراحت

مفاصل زانو شایع‌ترین محل جراحت در بدن است. شیوع آسیب و جراحت زانوها تعجب‌آور نیست. زیرا به عنوان مثال، وقتی که شما به سادگی از پله‌ها بالا می‌روید، فشار در سراسر مفاصل زانوی شما چهار برابر وزن بدن شماست. ورزش یکی از راه های درمان زانو درد و تقویت زانو می باشد؛ حتی اگر دچار آسیب شده‌اید، ورزش های مناسب زانو و تمرینات تقویت عضلات اطراف مفاصل زانو (عضلات چهار سر (جلوی ران ) ، همسترینگ (پشت ران)، ابدکتور (خارج ران) و ادکتور (داخل ران) کمک خواهد کرد که زانوی شما قوی‌تر و کمتر مستعد آسیب گردد. تمرینات ورزشی و حرکات اصلاحی زانو ، مفاصل شما را از خشک شدن مصون نگه می‌دارد، قدرت و حمایت لازم را فراهم می‌کند، حرکات مفاصل را آسان‌ترکرده و موجب کاهش درد آن‌ها و پیشگیری از آسیب زانو می‌شود .

علت زانو درد

چاقی یک علت اصلی و مهم در بیماری‌های زانو و علت زانودرد می‌باشد و بسیاری از این بیماری‌ها و خصوصا ارتروز زانو است با کاهش وزن حتی در حد 5 کیلوگرم می‌توان بسیاری از علایم زانو درد را کاهش داد و از بروز زانودرد پیشگیری کند. توجه کنید که بسیاری از بیماران چاق، زانو درد ندارند؛ بنابراین منتسب کردن تمام علل زانو درد به چاقی کاری اشتباه می‌باشد. عامل دیگر که از چاقی و اضافه وزن مهمتر می‌باشد Malalinment در زانو می‌باشد یعنی زانوی پرانتزی یا زانوی ضربدری یا انحرافات لگن، قوس کم یا زیاد کف پا و حتی یک کفش نامناسب می‌تواند علتی برای زانو درد باشد. استفاده بیش از حد از زانو و زانو زدن بیش از حد، دستشویی ایرانی، پله بالا پایین کردن زیاد و دویدن زیاد، کوهنوردی زیاد و غیر اصولی هم از علل و ریسک فاکتور‌های زانو درد می‌باشند. بالا رفتن سن، ژنتیک مستعد و ورزش‌های با ضربه به زانو همه مستعد کننده‌اند.

زانو درد و آسیب رباط‌ ها

رباط‌ها در واقع بافت‌هایی هستند که موجب اتصال استخوان ران پا به استخوان ساق پا می‌شوند. رباطها موجب اتصال استخوان‌ها به هم و ثبات زانو می‌شوند. کشیدگی و پارگی رباط‌های زانو، یکی از آسیب‌های ورزشی بسیار شایع است و ممکن است برای هر یک از رباط‌های متقاطع قدامی (ACL)، رباط‌های متقاطع خلفی (PCL) یا رباط جانبی میانی (MCL) اتفاق بیافتد. هر کدام از این آسیب‌ها می‌تواند موجب زانو درد شدید و در صورت وخیم بودن آسیب‌دیدگی، برای درمان درد مفصل زانو نیاز به جراحی خواهد داشت. علائم علائم اولیه شنیدن صدایی از درون مفصل زانو، در هنگام بروز آسیب‌دیدگی تورم زانو ظرف شش ساعت پس از آسیب‌دیدگی درد، خصوصا زمانی که روی پای آسیب‌دیده وزن می‌اندازید. افرادی که آسیب‌دیدگی آن‌ها خفیف است، ممکن است تنها احساس کنند که زانوی آنها بی‌ثبات شده است و در مواردی زانوی آن‌ها اصطلاحا خالی کند.

زانو درد و آسیب غضروف‌ ها

غضروف‌های زانو نیز ممکن است دچار پارگی و آسیب‌دیدگی شوند. غضروف دارای یک بافت نیمه محکم (سفت اما قابل انعطاف) است که انتهای استخوان‌ها در مفصل زانو را می‌پوشاند. مفصل زانو همچنین در داخل خود دارای دو غضروف به نام مینیسک است. مینیسک میانی در قسمت جانبی و داخلی زانو و مینیسک خارجی نیز در قسمت جانبی و بیرونی زانو قرار دارد. شما حتما قبلا در مورد “پارگی مینیسک” چیزهایی شنیده‌اید. پاره شدن مینیسک یک آسیب جدی است و در صورتی که مینیسک به طور کامل پاره شود، درمان آن نیاز به جراحی دارد. علائم شنیدن صدایی از درون زانو در هنگام بروز آسیب‌دیدگی درد زانو در هنگام راه رفتن احساس درد زانو در بین دو استخوان، این درد در هنگام وارد شدن فشار به زانو بیشتر می‌شود. قفل شدن زانو احساس گیر کردن چیزی در زانو مشکل در هنگام بلند شدن روی زانو یا نشستن تورم مفصل زانو

زانو درد و کجی کشکک

یکی دیگر از مشکلاتی که باعث درد زانو می‌شود، نیمه دررفتگی یا کجی کشکک زانو است. در این حالت به جای این که کشکک زانو در جای خود در زیر استخوان ران پا قرار داشته باشد، به سمت طرفین کج می‌شود (معمولا کشکک به طرف خارج زانو متمایل می‌شود). این حالت معمولا زمانی ایجاد می‌شود که شخص به طور کامل روی زانوی خود وزن می‌اندازد و در این هنگام کشکک بلافاصله منحرف می‌شود. علائم علائم دررفتگی کشکک زانو عبارتند از: تغییر شکل زانو و غیرطبیعی بودن فرم آن عدم توانایی صاف کردن زانو بعد از خم کردن آن کج شدن کشکک زانو به سمت خارج زانو (کناره‌ی بیرونی زانو) درد و حساسیت به لمس زانو تورم زانو متحرک و ناپایدار بودن کشکک زانو – هنگامی که کشکک زانوی خود را با دست حرکت می‌دهید، می‌توانید بیش از حد ان را به طرفین (چپ و راست) حرکت دهید.

زانو درد در قسمت مرکزی

گاهی اوقات درد در قسمت جلویی و مرکزی زانو احساس می‌شود. این مشکل می‌تواند بر اثر علل مختلفی ایجاد شود. کندرومالاسی یا نرمی غضروف کشکک زانو- در این حالت غضروفی که پشت کشکک زانو قرار دارد نرم می‌شود و بافت آن تحلیل می‌رود. زانوی دوندگان (یا التهاب تاندون کشکک زانو) سندرم فشار خارجی- کشکک زانو در هنگام حرکت کردن بیشتر به سمت خارج زانو منحرف می‌شود. تاندنیت چهار سرران- درد و التهاب تاندون‌هایی که از عضلات چهار سر ران به کشکک زانو متصل هستند. کجی کشکک زانو – بی ثباتی و ناپایدار بودن کشکک زانو روی مفصل زانو علائم درد جلوی زانو به صورت درد مبهم است که بیشتر در نقاط زیر احساس می‌شود. در زیر کشکک زانو پایین کشکک زانو در دو طرف کشکک زانو یکی از علائم شایعی که همراه با درد جلوی زانو وجود دارد احساس ساییدگی و یا احساس قسژ قسژ کردن زانو در هنگام خم کردن زانو است (زمانی که مچ پا را به سمت پشت ران نزدیک می‌کنید).

زانو درد و آرتروز

آرتروز یکی از دلایل شایع درد شدید زانو است. متاسفانه آرتروز یکی از بیماری‌های مزمن و فرسایشی است که در صورت پیشروی، نهایتا برای درمان زانو درد مزمن آن نیاز به جراحی دارد. آرتروز زانو دارای انواع مختلفی است و سه نوع از شایع‌ترین انواع آرتروز زانو عبارتند از: روماتیسم، آرتروز پس از آسیب زانو (پست تروماتیک) و آرتروز ناشی از سایش استخوان‌ها (استئوآرتریت). در صورت ابتلا به هر یک از انواع آرتروز زانو ، شما احساس خشکی در زانوی خود می‌کنید و زانوی شما متورم شده و ممکن است به همین خاطر خم کردن زانو برایتان مشکل باشد. علائم آرتروز زانو موجب درد مفصل زانو، تورم، خشکی زانو و محدودیت حرکتی زانو می‌شود. علائم آرتروز زانو عبارتند از: درد مفصلی تورم مفصل کاهش دامنه حرکتی مفصل قرمزی و گرم شدن پوست اطراف مفصل خشکی مفصل، خصوصا در صبح‌ها

زانو درد و روماتیسم

روماتیسم یک بیماری خود ایمنی است که باعث می‌شود بافت اطراف مفصل‌ها ملتهب و ضخیم شود. این التهاب مزمن، اغلب موجب آسیب رسیدن به غضروف مفصلی و تحلیل رفتن آن می‌شود. روماتیسم مفصلی، تنها 10 تا 15 درصد از کل موارد ابتلا به آرتروز را به خود اختصاص می‌دهد (همانطور که گفته شد، روماتیسم نوعی از آرتروز یا آرتریت محسوب می‌شود). علائم در اغلب موارد روماتیسم مفصلی، مفاصل هر دو طرف بدن را به طور یکسان درگیر می‌کند. مچ پا، انگشتان، زانو‌ها و مفاصل پا بیشتر از مفاصل دیگر درگیر این بیماری می‌شوند. این بیماری معمولا به آرامی آغاز می‌شود. علائم اولیه بیماری عبارتند از درد خفیف مفاصل، خشکی مفاصل و خستگی عمومی. علائمی که در مفاصل بروز می‌کنند عبارتند از: خشکی مفاصل در صبح بسیار شایع است که ممکن است تا یک ساعت ادامه داشته باشد. ممکن است بیمار در مفاصل خود احساس گرما و حساسیت به لمس داشته باشد و در صورتی که مفاصل خود را حرکت ندهد، تا حدود یک ساعت بعد از بیدار شدن از خواب، مفاصل خشک باشند. درد مفصل معمولا به طور یکسان در مفصل هر دو طرف بدن حس می‌شود. با گذشت زمان ممکن است مفاصل تغییر شکل بدهند و دامنه حرکتی آن‌ها محدود شود. سایر علائم بیماری عبارتند از: درد قفسه سینه در هنگام نفس کشیدن خشک بودن چشم‌ها و دهان سوزش و خارش چشم‌ها و آب آمدن از چشم‌ها وجود ندول (بافت غده مانند) در زیر پوست (این علامت، نشان دهنده‌ی بیماری‌های وخیم‌تر می‌تواند باشد) خواب رفتن، بی حسی، گزگز و مورمور شدن دست‌ها و پاها مشکلات خواب

زانو درد و نقرس

نقرس نیز یکی از انواع آرتریت است. این بیماری زمانی ایجاد می‌شود که اوریک‌اسید موجود در خون بیش از اندازه شده و موجب بروز التهاب در مفاصل می‌شود. نقرس در حالت حاد موجب درد شدید می‌شود و معمولا تنها یکی از مفاصل را درگیر می‌کند. ابتلا به نقرس مزمن به صورت دوره‌ای است و در دوره‌های حاد، درد و التهاب مفصل بسیار شدید می‌شود. در مواردی ممکن است بیش از یک مفصل درگیر شود. علائم تنها یکی یا تعداد کمی از مفاصل درگیر می‌شوند. مفصل انگشت شست پا یا مفصل مچ پا، شایع‌ترین نواحی هستند که حملات نقرس در آن رخ می‌دهد. درد مفصل به طور ناگهانی و اغلب در شب هنگام ایجاد می‌شود. اغلب بیماران می‌گویند که این درد تپنده است و حالتی تیرکشنده و کوبنده دارد. مفصل به نظر گرم و قرمز و متورم می‌آید و بسیار به لمس کردن حساس است (حتی قرار دادن ملحفه یا پتو هم روی آن دردناک است) ممکن است بیمار تب داشته باشد. ممکن است حمله‌ی نقرس ظرف چند روز برطرف شود. اما ممکن است دوباره با فواصل کوتاه رخ دهد. بعد از اتمام کامل دوره‌ی حاد و حمله نقرس، حملات بعدی با فواصل زمانی بسیار طولانی‌تر رخ می‌دهد. بیمار بعد از اتمام حمله‌ی اول دیگر هیچ علائمی ندارد. حمله‌ی بعدی بین 6 تا 12 ماه بعد رخ می‌دهد.

زانو درد و مشورت با پزشک

درد زانو می تواند به همراه صدا دادن، تورم یا بی ثباتی در فرد رخ دهد. اصلا مهم نیست چه شرایطی دارید زمانی که درد زانو آغاز می شود باید به پزشک مراجعه کنید تا ببینید چه اتفاقی در حال رخ دادن است. اگر نمی توانید وزن خود را بر روی پای مدنظر حفظ کنید یا تغییر شکل قابل ملاحظه ای در استخوان زانو مشاهده می کنید حتما با یک پزشک مشورت نمایید.

بیشتر بخوانید : درد زانو ♥ آرتروز زانو چیستآشنایی با سرطان زانو ♥ التهاب زانو چیستقفل شدن زانو