فروشگاه اینترنتی کنگر

فروشگاه اینترنتی کنگر

فروشگاه اینترنتی کنگر

فروشگاه اینترنتی کنگر

فروشگاه اینترنتی کنگر

بواسیر در حاملگی

بواسیر در حاملگی ، درمان بواسیر در حاملگی ، بواسیر در دوران حاملگی ،بواسیر حاملگی ،بواسیر حاملگی درمان،درمان درد بواسیر در حاملگی،درمان بواسیر در دوران حاملگی،بواسیر در زمان حاملگی،علت بواسیر در حاملگی

بواسیر در حاملگی ، درمان بواسیر در حاملگی ، بواسیر در دوران حاملگی ، بواسیر حاملگی

بیماری بواسیر چیست ؟

بواسیر یا هموروئید (به انگلیسی Hemorrhoids) یکی از ناخوشایندترین عوارض بارداری است. برخی از این ناراحتی خجالت می کشند و در مورد این ناراحتی برخلاف حالت تهوع و تورم پاها زیاد صحبت نمی شود. با این حال خوشبختانه راهکارهای ساده ای برای درمان بواسیر در بارداری یا پیشگیری از ایجاد آن وجود دارد.بواسیر (هموروئید) رگهای متورم در انتهای روده بزرگ (مقعد) را گویند که این رگهای خونی معمولا از مقعد بیرون میزنندو به آن، بواسیر خارجی میگویند. چنانچه رگ های خونی درون روده بزرگ باشند و از مقعد شخص بیرون نزنند به آنها بواسیر داخلی میگویند. خونریزی، خارش و درد درناحیه مخرج از علایم دو نوع بواسیر (هموروئید) است.در این مطلب از سایت جسارت به بواسیر در حاملگی می پردازیم. امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

علت بواسیر در حاملگی

بسیاری از زنان هرگز قبل از حاملگی دچار هموروئید نبوده‌اند؛ اما در طول دوره‌ی بارداری دچار این اختلال می‌شوند. بروز هموروئید در دوره‌ی بارداری می‌تواند ناشی از فشاری باشد که جنین به ارگان‌های گوارشی وارد می‌کند و به این ترتیب بر سیستم گوارش تاثیر می‌گذارد. با این حال، دلایل دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند منجر به بروز هموروئید در دوران بارداری شود، از جمله عادات نامناسب غذا خوردن که حتی سبب وخیم‌تر شدن این اختلال می‌شود.در طول بارداری، تغییرات هورمونی زیادی در داخل بدن رخ می‌دهد که باعث ایجاد اثرات منفی روی سیستم روده و گوارش می‌شود. مقدار هورمونی که درون بدن زن باردار ترشح می‌شود،‌ می‌تواند به شل شدن عضلات بدن کمک کند و شرایط مطلوبی را برای رشد جنین فراهم کند. در مقابل، ماهیچه‌های شل شده نیز فشار را بر سیستم گوارش افزایش می‌دهند و در عملکرد دفع مواد زائد مشکل ایجاد می‌کنند.

علائم بواسیر در حاملگی

بواسیر یا هموروئید عروق خونی متورم در ناحیه مقعد است که باعث خارش، ناراحتی یا درد می شود. هموروئید شبیه به خوشه انگور است که از مقعد خارج شده است. بواسیر معمولا در سه ماه اول بارداری یا بعد از زایمان شکل می گیرد. علائم هموروئید در بارداری عبارت اند از:

خارش مقعد

درد مقعد، به ویژه در زمان نشستن

خون قرمز روشن در مدفوع

درد در زمان خارج شدن مدفوع، توده های سخت و دردناک در مقعد

درمان بواسیر در حاملگی با موز

موز میوه‌ای است که منبع شگفت‌آور پتاسیم و اسید فولیک محسوب می‌شود. به علاوه، این میوه غنی از ویتامین B۶ است، که می‌تواند به شکل‌گیری سیستم عصبی جنین کمک کند. یک موز متوسط ​​دارای ۳ گرم فیبر است. موز همچنین حاوی پکتین است – نوعی فیبر که اثبات شده غذاها را را در دستگاه گوارش به خوبی تجزیه می‌کند (گلابی و سیب نیز همین فیبر را دارند).

درمان خانگی بواسیر در حاملگی

نشستن و ایستادن هر دو فشار زیادی به رگ های پایینی وارد می کنند به همین دلیل از نشستن و ایستادن در طولانی مدت اجتناب کنید. اگر در محل کار باید بنشینید هر چند وقت یکبار به منظور استراحت بلند شده و راه بروید. زمانی که در حال تماشای تلویزیون، خواندن کتاب

بواسیر در حاملگی

در دوران بارداری به دلیل محدودیت مصرف دارو باید با تغییر رژیم غذایی و رعایت توصیه‌های پیشگیرانه از شدت عوارض بیماری کاست که شامل:

مصرف مایعات فراوان؛

مصرف مواد غذایی حاوی فیبر مانند میوه و سبزیجات؛

تنظیم زمان دفع مدفوع در شبانه‌روز و خودداری از به تأخیر انداختن آن؛

استفاده از توالت فرنگی؛

خودداری از زور زدن هنگام اجابت مزاج؛

کمپرس گرم یا سرد بر ناحیه‌ی ملتهب؛

پیاده‌روی منظم روزانه؛

ورزش کگل (مخصوص تقویت عضلات کف لگن)؛

استفاده از دستمال توالت نرم، بدون بو و سفید یک دست

نشستن در وان یا لگن تمیز حاوی آب گرم حداقل سه بار در روز هر بار به مدت ده دقیقه؛

تحرک و دوری از باقی ماندن در یک حالت نشسته یا ایستاده در مدت طولانی.

در صورت مؤثر نبودن تغییرات الگوی رفتاری می‌توان از داروهای موضعی یا داروهای مسکن و ضد التهاب با نظر پزشک استفاده کرد. هرچند اثر مضر بسیاری از داروها بر جنین شناخته نشده است اما با مصرف موضعی دارو در سطح کوچکی از پوست احتمال آسیب احتمالی کاهش می‌یابد. البته نگران نباشید پزشکان داروهای ایمن‌تر در بارداری را تجویز خواهند کرد. در صورت نیاز به جراحی معمولاً تا پس از زایمان فرد صبر می‌کنند زیرا احتمال بهبود نسبیبواسیر یا هموروئید پس از اتمام بارداری وجود دارد. اگرچه بواسیر یا هموروئید به تنهایی برای جنین مشکلی ایجاد نخواهد کرد اما به منظور جلوگیری از کم‌خونی مادر نیاز به پیگیری فوری عارضه‌ی خونریزی بواسیر یا هموروئید در بارداری هست.

  • قاسم قاسمی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی