خروسک

خروسک ,خروسک در کودکان,خروسک چیست,خروسک در نوزادان,خروسک زنان,خروسک واژن,خروسک در بزرگسالان,خروسک دختر,خروسک کودکان,خروسک در کودکان و درمان

خروسک

توضیحاتی در مورد خروسک

خروسک می‌تواند برای کودک شما آزاردهنده و ناراحت‌کننده باشد اما اکثر موارد خفیف این بیماری در خانه درمان می‌شوند. با ۴ روش زیر می‌توانید کاری کنید که کودک‌ بیمارتان بیشتر احساس راحتی کند: ۱. او را آرام نگه دارید خروسک باعث می‌شود راه‌های هوایی کودک شما ملتهب و تنگ (باریک) شوند. این مسئله می‌تواند نفس کشیدن را برای او دشوار سازد. اما هر چه او بیشتر گریه کند و هیجان‌زده شود، علائمش بدتر خواهند شد. سعی کنید کودک‌تان را تا حد ممکن آرام نگه دارید. می‌توانید برای او آواز بخوانید، او را بغل کنید و برایش داستان تعریف کنید تا آرام شود. ۲. هوا را مرطوب کنید برای مرطوب کردن هوای خشک، از یک دستگاه بخور سرد استفاده کنید. اگر دستگاه بخور ندارید، دوش آب داغ را در حمام باز بگذارید. وقتی هوای حمام پر از بخار شد، به‌مدت ۱۰ دقیقه با کودک‌تان در حمام بنشینید. این کار می‌تواند به تسکین سرفه های او کمک کند. اگر هوای بیرون سرد است، برای چند دقیقه یکی از درها یا پنجره‌ها را باز بگذارید. هوای تمیز و خنک نیز ممکن است به تسکین علائم او کمک کند. همچنین می‌توانید درحالی‌که پنجره‌های ماشین پایین است، کودک‌تان را برای هواخوری با ماشین بیرون ببرید. ۳. به او مایعات بدهید اگر کودک‌تان خروسک دارد، مهم است که او را هیدراته نگه دارید. مایعات شفاف و گرم می‌توانند به شل کردن مخاط (موکوس) و برداشتن فشار از روی طناب‌های صوتی او کمک کنند. اگر او خیلی کوچک یا بیش‌ازحد بداخلاق است، با استفاده از یک قاشق یا قطره‌چکان کم‌کم به او مایعات بدهید.

علت خروسک

اغلب اوقات این بیماری با یک عفونت ایجاد می‌شود. دو نوع از این بیماری وجود دارد: ۱. خروسک ویروسی توسط هر ویروسی که حنجره (لارنکس) و نای (تراکئه) را آلوده می‌کند، ایجاد می‌شود. ویروسی که اغلب باعث خروسک می‌شود، پاراآنفولانزا نام دارد. این بیماری در ابتدا شبیه سرماخوردگی است اما به‌مرور زمان، کودک‌تان دچار سرفه‌هایی خواهد شد که شبیه پارس سگ هستند (barky cough). همچنین ممکن است در هنگام تنفس، صدای خس‌خسی در راه هوایی تحتانی تولید کند. صدای خروسک در راه هوایی فوقانی، صدای خشن و بلندی است که به استریدور (تنفس صدادار) معروف است. ممکن است کودک‌‌تان تب خفیفی نیز داشته باشد. ۲. خروسک اسپاسمی به‌طور ناگهانی و اغلب در وسط شب بروز می‌کند. کودک شما ممکن است در شب با نفس‌نفس زدن از خواب بیدار شود. همچنین ممکن است خِرخِر کند، استریدور و سرفه‌‌ای شبیه پارس سگ داشته باشد.

خروسک

این بیماری معمولا با علائمی شبیه سرماخوردگی شروع می‌شود. کودک شما ممکن است گرفتگی یا آبریزش بینی و تب داشته باشد. اما بعد از مدت کوتاهی، علائم کودک‌تان تغییر می‌کنند. اینها علائمی هستند که نشان می‌دهند کودک‌تان ممکن است خروسک داشته باشد: سرفه هایی با صدای شبیه پارس سگ (ممکن است در شب‌ها بدتر شود)؛ صدای خشن یا گوش‌خراش؛ تنفس دشوار و پرسروصدا؛ تب (در برخی موارد)؛ راش (بثورات جلدی)؛ قرمزی چشم؛ تورم غدد لنفاوی. اگر این علائم بعد از ۳ تا ۵ روز بهبود نیافتند یا بدتر شدند، با پزشک کودک‌تان تماس بگیرید. در موارد زیر فورا به پزشک مراجعه کنید: کودک‌تان یک تنفس پرسروصدا با صدای زیر دارد (پزشکان به آن استریدور می‌گویند)؛ کودک‌تان آبریزش دهان دارد یا در بلعیدن مشکل پیدا کرده است؛ کودک‌تان آشفته و دچار اضطراب است یا انرژی ندارد؛ کودک‌تان بسیار تندتر از حد معمول نفس می‌کشد؛ کودک‌تان به‌سختی نفس می‌کشد (در هنگام نفس کشیدن، عضلات قفسه‌ی سینه‌اش به طرف داخل کشیده می‌شود)؛ اطراف بینی، دهان یا ناخن‌هایش خاکستری یا آبی شده است؛ کودک‌تان علائم کم‌آبی بدن را دارد؛ دچار خشکی لب یا زبان شده است یا ادرار نمی‌کند.

علائم خروسک

نشانه‌های این بیماری عبارتند از «پارس مانند شدن» سرفه، استریدور (صدایی زیر و شبیه خس خس به هنگام دم)، گرفتگی صدا و سختی تنفس که در هنگام شب تشدید می‌شوند.سرفه‌های پارس مانند معمولاً صدایی مانند صدای فوک یا شیر دریایی دارند.گریه می‌تواند باعث تشدید خس خس شود؛ خس خس می‌تواند نشاندهنده تنگ شن مجرای هوا گردد. با بدتر شدن خروسک ممکن است از شدت خس خس کاسته شود. علائم دیگر عبارتند از تب، زکام (علائمی مشابه علائم سرماخوردگی)، و به داخل فرورفتن پوست میان دنده‌ها. جاری شدن آب دهان یا ظاهری بیمار معمولاً به دیگر موارد پزشکی مربوط است. معاینه بالینی بیماران باریک شدن فضای ساب گلوتیک را نشان می‌دهد چیزی که در رادیوگرافی با نمای برج کلیسا مشخص می‌شود. کروپ به ندرت با عوارض جدی همراه است تنها در ‎ ۱/۳ تا ‎ ۲/۶ درصد از بیماران نیاز به بستری در بیمارستان وجود دارد. مدت بیماری معمولاً ۵ روز است، بعد از کاهش علایم جدی، سرفه خفیف ممکن است هم‌چنان برای چندین روز وجود داشته باشد. یک رابطه بین ابتلا به کروپ و آسم وجود دارد اما این‌که کدامیک عامل دیگری است مشخص نیست. در یک مطالعه در بیماران با تشخیص کروپ ریسک ابتلا به آسم تقریباً ۲ برابر شد.

درمان خروسک

زنجبیل دارای خواص ضد التهاب ، ضد باکتری ، ضد ویروسی و ضد سرفه است که به کاهش التهاب و درمان خروسک کمک می کند . علاوه بر این زنجبیل به افزایش سیستم ایمنی بدن نیز کمک می کند . مخلوط کردن 6 فنجان آب گرم با نصف فنجان زنجبیل و 2 فنجان دارچین سپس به مدت 20 دقیقه قشنگ بجوشانید و سپس مقداری عسل به آن اضافه کنید و چند بار در روز به فرزند خود بدهید ( برای فرزندان زیر 1 سال از این روش استفاده نکنید ) همچنین برای بچه های بالای یک سال مخلوط مساوی آب زنجبیل ، آب انار و عسل و یک قاشق غذاخوری از آن را سه بار در روز به اون بدهید همچنین می توانید از قرص زنجبیل با مقدار نمک به کودک بالای کی سال بدهید

درمان خروسک در بزرگسالان

چند عدد سفیده تخم‏ مرغ را که مختصرى نشاسته در آن ریخته‏ اند خوب هم بزنند تا متلاشى شود و به تدریج و مرتب به بیمار بخورانند و اگر لیموى شیرین در اختیار باشد باید فورا مقدارى آب لیموى شیرین به او داده شود و از نظر داروئى مقدارى بارهنگ و اسفرزه و صمغ عربى و شکر تیغال از هرکدام پنج گرم را دم کرده و به بیمار بخورانند.

درمان خروسک در کودکان

چند روز است که کودک‌تان علائمی شبیه سرماخوردگی دارد اما کم‌کم سرفه های خشک و گوش‌خراش می‌کند، هنگام خوابیدن به‌سختی نفس می‌کشد یا بدنش کمی داغ می‌شود. اینها دیگر علائم سرماخوردگی نیستند و باید بدانید که کودک‌تان احتمالا به کروپ (خروسک) دچار شده است. امروزه این بیماری دیگر به‌اندازه‌ی گذشته خطرناک نیست و انجام واکسیناسیون سرخچه، سرخک و دیفتری باعث شده است که کودکان دیگر به خروسک شدید و خطرناک مبتلا نشوند. این بیماری معمولا در عرض یک هفته و با درمان‌های خانگی بدون هیچ مشکلی برطرف می‌شود، اما اگر علائم آن همچنان پابرجا بود یا تشدید شد، حتما به پزشک مراجعه کنید، چون در موارد شدید ممکن است باعث بروز مشکلات تنفسی جدی شود خروسک باعث می‌شود راه‌های هوایی کودک شما ملتهب و تنگ (باریک) شوند. این مسئله می‌تواند نفس کشیدن را برای او دشوار سازد. اما هر چه او بیشتر گریه کند و هیجان‌زده شود، علائمش بدتر خواهند شد. سعی کنید کودک‌تان را تا حد ممکن آرام نگه دارید. می‌توانید برای او آواز بخوانید، او را بغل کنید و برایش داستان تعریف کنید تا آرام شود. برای مرطوب کردن هوای خشک، از یک دستگاه بخور سرد استفاده کنید. اگر دستگاه بخور ندارید، دوش آب داغ را در حمام باز بگذارید. وقتی هوای حمام پر از بخار شد، به‌مدت ۱۰ دقیقه با کودک‌تان در حمام بنشینید. این کار می‌تواند به تسکین سرفه های او کمک کند. اگر هوای بیرون سرد است، برای چند دقیقه یکی از درها یا پنجره‌ها را باز بگذارید. هوای تمیز و خنک نیز ممکن است به تسکین علائم او کمک کند. همچنین می‌توانید درحالی‌که پنجره‌های ماشین پایین است، کودک‌تان را برای هواخوری با ماشین بیرون ببرید.

درمان خروسک با لپه

روش درمان این بیماری بسیار آسان است آنچنان که کسی باورش نمیشود این بیماری به این راحتی درمان پذیر باشد چون حداقل زمان درمان یک هفته میباشد ولی با این روش ساده در مدت یک روز این بیماری مداوا میشود . روش درمان : مقدار 200 گرم لپه خام را تمیز شسته و مقدار یک لیوان آب روی آن بریزید سپس در پوشی روی آن قرار دهید تا گرد و غبار روی آن ننشیند و بعد از 12 ساعت آن آب را بهم زد سپس در دو وعده آن را به کودکان بالای دو سال بدهید برای کودکان 3 ماه تا دو سال میتوانید با قاشق مربا خوری آهسته آهسته در 4 وعده و هر وعده 5 قاشق مرباخوری بخورانید با فاصله زمانی دو ساعت .

درمان خانگی خروسک

هوای مرطوب سبب سهولت در تنفس می شود ، از این رو شما باید سطح رطوبت را درمنزل خود افزایش دهید ، همچنین بخاطر به خوابیدن کودک نیز کمک می کند . همچنین رطوبت به کاهش سرفه نیز کمک می کند . استفاده از ایک مرطوب کننده در هر جای از خانه که ممکن است به خصوص در اتاقی که کودک می خوابد روش دیگر یک کاسه آب گرم در اتاق بچه بر روی بخاری یا رادیاتور قرار دهید تا بخار آن را کودک تنفس کند.هنگامی که فرزند شما از درد رنج می برد برای درمان خروسک و کاهش مشکلات تنفسی آن باید از کم آبی بدن او جلوگیری کنید . نگه داشتن هیدراته بدن بسیار مهم است ، مایعات می توانند موکوس اضافی را خارج کنند . برای نوزادان کوچک مقدار شیر مادر یا شیر خشک را افزایش دهید برای کودکان بزرگتر می توانید به اون سوپ بدهید آب سیب ، اب لیمو یا چای های گیاهی نیز می تواند به مبارزه با عفونت نیز کمک کند

بیماری خروسک در کودکان

بیماری خروسک را می‌توان بر اساس علائم بالینی تشخیص داد و احتمال بروز علائم ناشی از عوامل شدیدتری همچون اپی‌گلوتیت و انسداد مجرای هوایی وجود ندارد. بیشتر اوقات نیازی به بررسی‌های بیشتر –از جمله آزمایش‌های خون، رادیولوژی، و کشت میکروب- نیست. خروسک بیماری شایعی است و در حدود ۱۵٪ از کودکان دیده می‌شود که بیشتر آنها در سنین ۶ ماه تا ۵–۶ سال قرار دارند. نوجوانان و بزرگسالان به ندرت دچار خروسک می‌شوند. دیفتری یکی از عوامل عمده‌ای است که باعث این بیماری می‌گردد، که این عامل با موفقیت واکسیناسیون، و پیشرفت بهداشت و استانداردهای زندگی در جهان غرب بهبود یافته و به تاریخ پیوسته است.

درمان خروسک بدون دارو

ماساژ قفسه سینه با روغن می تواند به عضلات کمک کند و عمل تنفس را برای کودک آسانتر کند . مخلطو 10 قطره از اسانس اکالیپتوس در نصف فنجان آب گرم همراه با مقداری روغن زیتون ، سپس ماساژ قفسه سینه کودک با این مخلوط ، بهترین زمان قبل از خواب کودک است همچنین ترکیب 15 قطره از روغن پونه کوهی در 2 قاشق غذاخوری روغن جوجبا و سپس ماساژ قفسه سینه کودک قبل از خواب . نگه داشتن فرزند خود در حالت نشسته می تواند به آسانتر شدن عمل تنفس و جلوگیری از تشدید سرفه در درمان خروسک ( کروپ ) کمک کند . به حالت چهار زانو یا بر روی صندلی بنشینید سپس کودک خود در حالت نشسته نگه دارید به طوری که سر کودک مقداری از بدنش بالاتر باشد همچنین می توانید برای این عمل تشک و بالشت نیز استفاده کنید

علائم خروسک در کودکان

حدود ۱۵٪ کودکان در سنین بین ۶ ماه تا ۵–۶ سال به خروسک مبتلا می‌شوند. خروسک ۵٪ پذیرش بیمارستانی این گروه سنی را تشکیل می‌دهد. در موارد نادر، کودکان سه‌ماهه و ۱۵ ساله هم به خروسک مبتلا می‌شوند.مردان ۵۰٪ بیشتر از زنان به این بیماری مبتلا می‌شوند؛ خروسک در فصل پاییز رایج تر است.

خروسک چیست

خروسک یا کروپ (به انگلیسی: Croup) یا لارنگوتراکئوبرونشیت (laryngotracheobronchitis) به التهاب حلق، نای، برونش‌های اصلی اطلاق می‌شود. به علت تنگ بودن مجاری تنفسی در بچه‌ها ریسک ابتلا به انسداد مجاری هوایی به دلیل تورم و التهاب بیشتر است. لارنگوتراکئوبرونشیت در فصل پاییز و زمستان رخ می‌دهد و اغلب به فرم خفیف خود محدود شونده، تظاهر می‌یابد. این بیماری معمولاً در سنین ۶ ماه تا ۳ سال دیده می‌شود ولی در هر سنی می‌تواند رخ دهد. کروپ ویروسی در مردان با نسبت ۳ به ۲ شایع‌تر است. سن شایع معمولاً در ۲ سالگی است چنان‌چه یکی از افراد خانواده به این بیماری مبتلا گردد خطر ابتلا سایر افراد خانواده ۱۵ درصد است. این بیماری معمولاً در اثر آلودگی ویروسی مجرای هوای فوقانی رخ می‌دهد. این عفونت موجب بروز التهاب در داخل گلو می‌گردد، که منجر به مشکلات تنفسی و علائمی مانند سرفه به شکل «پارس سگ»، صدای خس‌خس و گرفتگی صدا می‌گردد. علائم خروسک ممکن است خفیف، متوسط یا شدید باشد و معمولاً در هنگام شب تشدید می‌شوند. این بیماری معمولاً با مصرف استروئید خوراکی و در موارد شدیدتر با مصرف اپی‌نفرین درمان می‌گردد. در موارد بسیار نادری به بستری در بیمارستان نیاز می‌گردد.

خروسک کودکان

بیماری خروسک یا همان کروپ یکی از بیماری های است که خشن شدن صدا کودک هنگام گریه یا سرفه کردن را در پی دارد. ابتلا به خروسک می تواند علل مختلفی داشته باشد. بیماری خروسک هنگامی در کودکان رخ می‌دهد که التهاب، معمولا ناشی از یک ویروس، حنجره و راه‌های هوایی فوقانی را مبتلا می‌کند. علائم اولیه ممکن است مشابه سرماخوردگی باشد از جمله آبریزش و گرفتگی بینی سرفه و اشکال تنفس معمولا در شب یا در هنگامی که کودگ گریه میکند یا آشفته است بدتر می‌شود. بیماری خروسک در اغلب موارد کودکان سه ماهه تا پنج‌ ساله را معمولا در طول زمستان و اوائل بهار گرفتار می‌کند. کودکانی که در زیر سه سالگی خروسک می‌گیرند شدیدترین علائم را نشان میِ‌دهند.(در پسران شایع ‌تر است.)

بیشتر بخوانید : گرفتگی صدا و سرفه